منبع اگزوز خودرو با رطوبت میانه خوبی ندارد. اگر در منطقهای زندگی میکنید که باران یا برف زیادی میبارد، بخش تحتانی ماشینتان اغلب خیس و مرطوب است. وقتی جادهها نمک پاشی میشوند، شرایط برای منبع شما بدتر میشود. نمک به سطح خارجی منبع چسبیده و باعث خوردگیاش میشود.
گرم و سرد شدن هم از دیگر دلایل خرابی سیستم اگزوز است؛ چراکه باعث میعان درون این قطعه میشود. این میعان و رطوبت باقی مانده داخل منبع، خیلی زود موجب خوردگی و زنگزدگی شده و بدنه را سوراخ میکنند.
جنس سیستم Exhaust هم نقش مهمی در خرابیها ایفا میکند. بیشتر آلیاژهایی که در سیستم اگزوزهای فابریک استفاده میشوند، مستعد زنگزدگیاند. متداولترین مواد مورد استفاده در ساخت قطعات کارخانهای عبارتند از:
• فولاد نرم
• فولاد آلومینیومی
• فولاد ضد زنگ T409
• فولاد ضد زنگ T304
از بین این مواد، تنها T304 زنگ نمیزند. T304 گرانترین ماده در این فهرست هم هست و به اسم فولاد ضد زنگ شناخته میشود. قیمت T409 کمتر از T304 بوده و ماندگاری آن بیشتر از فولاد یا فولاد آلومینیومی است. با این حال، به مرور زنگ میزند.
راه حل مقابله با زنگزدن سیستم اگزوز چیست؟
– در روزهای سرد، روزانه 30 دقیقه موتور را روشن نگه دارید. اصلیترین عامل زنگ زدن، رطوبتی است که داخل منبع شکل میگیرد. اگر روزانه نیم ساعت موتورتان را داغ کنید، این رطوبت بخار شده و احتمال خرابی سیستم اگزوز کاهش مییاید.
– منبع اگزوزتان را رنگ کنید. یک لایه رنگ نسوز (ضد حرارت) پوشش مناسبی در برابر نم ایجاد کرده و عمر اگزوز ماشینتان را چند برابر میکند. منتهی لازم است توسط شخصی حرفهای انجام شود. استفاده از رنگهای غیراستاندارد میتواند مشکلات دیگری مثل سوختگی بهوجود آورد.
– اگزوز را مرتبا بشورید. اگر یک پارکینگ گرم و خشک دارید، شاسی و بخش زیرین ماشین را با آب بشورید. این کار را در بازههای مختلف و مرتب انجام دهید تا یکی از مهمترین دلایل خرابی سیستم اگزوز را از بین ببرید. شستشوی این قطعه همه آلودگیها را از بین برده و احتمال اکسیده شدن را پایین میآورد. فقط فراموش نکنید که اگزوز خیس را در هوای سرد و مرطوب نگه ندارید. اگر پارکینگ سرپوشیده ندارید، موتور را روشن کنید تا آب روی اگزوز بخار شود.