بیایید از وقتی شروع کنیم که استارت می زنید .
وقتی استارت می زنید فلایویل شروع به چرخیدن می کند و این چرخش باعث به حرکت در آمدن می لنگ شده و در نتیجه پیستون و شاتون را بالا و پایین برده و سوپاپ ها به وسیله میل بادامک باز شده و سوخت به داخل سیلندر می آید .
اما اتفاقی که می افتد این است که در اینجا قطعه ای به نام ” شمع موتور ” جرقه زده و سوخت متراکم شده را منفجر می کند که این کار باعث ایجاد قدرت در موتور می شود .
اما بعد از انفجار دود حاصل از این انفجار چه می شود ؟
بعد از اینکه احتراق صورت می گیرد , دود های تولید شده از سوپاپ دود وارد قطعه ای به نام منیفولد می شود . این قطعه که راه های بسیار زیادی در آن درست شده است , از طرفی به منبع اگزوز و از طرفی به سرسیلندر متصل است .
این قطعه بسیار بسیار داغ بوده و به هیچ وجه نباید به آن دست بزنید .
در ادامه دود از طریق این قطعه به منبع اگزوز رفته و سپس بعد از خفه کردن صدای موتور و دود و شتاب آن , نهایتا آن را به اگزوز تحویل داده و اگزوز دود را به سمت محیط بیرونی می فرستد .